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Samizdat

Philosophie.




Si je m'efforce de délivrer les âmes des fausses doctrines qu'une longue et funeste erreur y a profondément enracinées, coopérant ainsi de tout mon pouvoir, avec le secours d'en haut, à la grâce de celui qui peut tout faire, parce qu'il est le vrai Dieu, j'espère que ceux de mes lecteurs, dont l'esprit plus prompt et plus perçant a jugé les six précédents livres suffisants pour cet objet, voudront bien écouter avec patience ce qui me reste à dire encore, et, en considération des personnes moins éclairées, ne pas regarder comme superflu ce qui pour eux n'est pas nécessaire.
(Augustin - Cité de Dieu - Livre VII, préface)

Se moquer de la philosophie, c’est vraiment philosopher. (Pascal - Pensées)

Comparant le salut chrétien à celui des philosophes:
« Le salut de l'autre vie sera donc la béatitude finale, celle que nos philosophes refusent de croire, parce qu'ils ne la voient pas, substituant à sa place le fantôme d'une félicité terrestre fondée sur une trompeuse vertu, d'autant plus superbe qu'elle est plus fausse. »
(Augustin - Cité de Dieu - Livre XIX - chap 4)

Thus I only began to hope when I ceased to be a materialist, and understood that men were not made happy or unhappy, serene or unsettled, by their circumstances whether physical or social or economic, but according to their sense of sharing a destiny which transcends their earthly circumstances, and consequent brotherliness between one another. I only began to hope when I became truly hopeless as far as this world is concerned, and saw that the profoundest of all truths was expressed by the saying that except a man lose his life he cannot save it.
(Malcom Muggeridge - Things Past - 1978)

The recovery of Aristotle's text dates from the second half of the twelfth century: the dominance of his doctrine soon followed. Aristotle is, before all, the philosopher of divisions. His effect on his greatest disciple, as M. Gilson has traced it, was to dig new chasms between God and the world, between human knowledge and reality, between faith and reason. Heaven began, under this dispensation, to seem farther off. The danger of Pantheism grew less: the danger of mechanical Deism came a step nearer. It is almost as if the first, faint shadow of Descartes, or even of 'our present discontents' had fall en across the scene.
(CS Lewis - The Allegory of Love - 1936)

Le fait d'être habité par une nostalgie incompréhensible serait tout de même le signe qu'il y a un ailleurs.
(Eugène Ionesco - Dramaturge, écrivain (1909 - 1994)

Alas what can they teach, and not mislead; Ignorant of themselves, of God much more, And how the world began, and how man fell. (John Milton: Paradise Regained, book 4.)
Hélas ! Que peuvent-ils enseigner, et comment ne se tromperaient-ils pas, s'ignorant eux-mêmes et connaissant encore moins Dieu, ne sachant pas comment le monde a commencé, comment l'homme est tombé... (John Milton: Le Paradis Reconquis - chant IV)

Si nous voulions parcourir les opinions de tous les philosophes, nous tomberions dans leurs folies et leurs rêveries. Laissons-les donc se réfuter les uns les autres ; pour nous, renonçant à découvrir les essences des choses, tenons-nous en à ce que dit Moïse : Au commencement Dieu créa le ciel et la terre. Glorifions le plus excellent des ouvriers pour l'art et la sagesse qui règne dans ses ouvrages : par la beauté des objets visibles, jugeons combien il est beau; par la grandeur des corps sensibles et bornés , concevons combien il. est grand , infini, au-dessus de toutes les idées que nous pouvons avoir d'une puissance. Quoique nous ignorions la nature des choses créées , néanmoins ce qui tombe sous nos sens est si admirable, que l'esprit le plus pénétrant n'est en état ni d'expliquer, comme il doit l'être, le moindre des objets qui sont dans le monde, ni d'accorder les louanges qui sont dues au Créateur, à qui soient la gloire, l'honneur et l'empire dans tous les siècles des siècles. Ainsi soit-il.
(Basile de Caesarée -- 329-379 AD, Hexaemeron 373)

If the solar system was brought about by an accidental collision, then the appearance of organic life on this planet was also an accident, and the whole evolution of man was an accident too. If so, then all our present thoughts are mere accidents—the accidental by-product of the movement of atoms. And this holds for the thoughts of the materialists and astronomers as well as for anyone else's. But if their thoughts—i.e., of materialism and astronomy—are merely accidental by-products, why should we believe them to be true? I see no reason for believing that one accident should be able to give me a correct account of all the other accidents. It's like expecting that the accidental shape taken by the splash when you upset a milk jug should give you a correct account of how the jug was made and why it was upset. (C.S. Lewis - c,hap. 4 - God in the Dock - 1947)

I was also, as you may remember, one whose negative demands were more violent than his positive, far more eager to escape pain than to achieve happiness, and feeling it something of an outrage that I had been created without my own permission. To such a craven the materialist's universe had the enormous attraction that it offered you limited liabilities. No strictly infinite disaster could overtake you in it. Death ended all. And if ever finite disasters proved greater than one wished to bear, suicide would always be possible. The horror of the Christian universe was that it had no door marked Exit. (C.S. Lewis - Surprised by Joy - 1955)

«L’Esprit du Siècle souhaite à la fois permettre et interdire le raisonnement.»
«Comment est-ce possible?»
«Vous avez entendu ce qu'ils t'on dit. Si quelqu'un remet en question leurs affirmations, ils disent qu'il ne fait que justifier ses propres désirs par un faux raisonnement et qu'ils n'on donc pas besoin d'y répondre. Mais si quelqu'un les écoute, ils proposeront des raisonnements pour démontrer que leurs propres doctrines sont vraies. »
«Je vois. Et quelle est la solution?»
«Vous devez leur demander si le raisonnement en soi est valable ou non. S'ils disent non, leurs propres doctrines, qui sont le fruit de raisonnements, s'effondrent. S'ils répondent par l'affirmative, ils se doivent d'examiner tes arguments et les réfuter quant au fond: car ils doivent considérer que si certains raisonnements sont valables, il se peut que tes raisonnements puisse faire partie des éléments valables. »* (CS Lewis - The Pilgrim's Regress - 1933)


auteurs

Création et science: l'œuvre de Stanley L. Jaki. Ellen Myers
The Maimonides Phenomena. Louise Guay
Francis Schaeffer, une vie, une pensée Pierre Berthoud
The Malaise of Modernity (1991) by Charles Taylor: A Reveiw. Paul Gosselin
Alasdair MacIntyre (1981) After Virtue: A book review. Paul Gosselin
Thomas Nagel's Mind and Cosmos, A Review. Paul Gosselin





Réflexions

La vérité (tiré de Dieu, illusion ou réalité. ch. 3) Francis Schaeffer
La notion d'aliénation chez Marx. Paul Gosselin
Problems with Ethics in an Evolutionary / Materialistic World-view. Paul Gosselin
Juger ou ne pas juger ? (l'athée moralisateur ou avoir de la fuite dans les idées ?) Paul Gosselin
A philosophical question: Does Evolution have a hard core? Paul Gosselin
Confusions et nuances: le rapport science / religion. Paul Gosselin
Petites phrases assassines. Christian Bourgeois
La Science dans le cadre des origines. Didier Gasser
Les athées et ma sécheuse. François Ménard
Le théologien interroge le philosophe. AW Tozer
Moral Absolutes: An Exchange with Atheist Paul Baird and Paul Gosselin
La philosophie du chien. Phydon de Thessalonique
A Dog’s philosophy. Phydon of Thessaloniki
La vision chretienne du monde. Henri Lüscher
Démission de la raison. (Ebook, PDF) Francis Schaeffer
Êtes-vous un évangélique éduqué et handicapé intellectuel? Paul Gosselin
Inklings Odd-Ballery: A Review of Owen Barfield's Worlds Apart. Paul Gosselin
Abolition of Man (Ebook, PDF) CS Lewis
Artistide, le philosophe (2e siècle) Apologie d'Aristide. (PDF)
Athéisme confondu. (1655) Raimond Gaches (PDF)
Minucius Félix (197 ap. JC) Octavius: Dialogue philosophique. (Ebook format PDF)
IA vs StarCraft. Paul Gosselin
Une question de temps... Paul Gosselin
Comment réfuter l'hypothèse de la «causalité matérielle de la religion». David Coppedge
Fools, Frauds and Firebrands by Roger Scruton - A Review. Paul Gosselin
Dialogue sur la souffrance et la question du mal. Paul Gosselin
La crise du Covid et l'exploitation idéologique de la science: Première partie. Paul Gosselin
La crise du Covid et l'exploitation idéologique de la science: Deuxième partie. Paul Gosselin
Gardez les darwinistes hors du système de santé. David Coppedge
ChatGPT et la tentation du pasteur techno... Paul Gosselin
Yuval Harari et le marquis de Sade. Paul Gosselin
Yuval Harari and the Marquis de Sade. Paul Gosselin
Le fantôme de Nietzsche en 2024: ou Par-delà bien et mal, un compte rendu. Paul Gosselin
Tu penses à la mort ?? Paul Gosselin





Ressources Internet

Evangelical Philosophical Society
The Gentle Darwinians: What Darwin’s Champions won’t Mention. Peter Quinn (comparaison intéressante des attitudes de nos élites vers deux penseurs majeurs du 19e siècle, Nietschze et Darwin)
Lewis, C.S. (1947) Miracles. (English, PDF, Canadian public domain text)
Poythress, Vern Sheridan (2013) Logic: A God-Centered Approach to the Foundation of Western Thought. Crossway (Ebook format PDF)
Schaeffer, Francis (1968) Démission de la Raison. (Ebook PDF)
Schaeffer, Francis (1976) Héritage du christianisme face au XXIe siècle - How Should We Then Live? (Ebook PDF)




Francis Schaeffer
"The thinkers in our society have been admitting for a long time that they; have no final answers at all. Take Woody Allen, for example. Most people know him as a comedian, but he has thought through where mankind stands after the "religious answers" have been abandoned. In an article in Esquire (May 1977), he says that man is left with:

    «…alienation, loneliness [and] emptiness verging on madness… The fundamental thing behind all motivation and all activity is the constant struggle against annihilation and against death. It's absolutely stupefying in its terror, and it renders anyone's accomplishments meaningless. As Camus wrote, it's not only that he (the individual) dies, or that man (as a whole) dies, but that you struggle to do a work of art that will last and then you realize that the universe itself is not going to exist after a period of time. Until those issues are resolved within each person - religiously or psychologically or existentially - the social and political issues will never be resolved, except in a slap-dash way.»
    Allen sums up his view in his film Annie Hall with these words: "Life is divided into the horrible and the miserable." Many would like to dismiss this sort of statement as coming from one who is merely a pessimist by temperament, one who sees life without the benefit of a sense of humor. Woody Allen does not allow us that luxury. He speaks as a human being who has simply looked life in the face and has the courage to say what he sees. If there is no personal God, nothing beyond what our eyes can see and our hands can touch, then Woody Allen is right: life is both meaningless and terrifying."
    (pp. 354-355 in Schaeffer, Francis A. "The Complete Works of Francis Schaeffer: A Christian Worldview. Volume V: A Christian View of the West." Crossway Books Wheaton IL 1982/1994 567 p.)

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"Mieux vaut aller dans une maison de deuil que d'aller dans une maison de festin; car c'est là la fin de tout homme, et celui qui vit prend la chose à cœur. Mieux vaut le chagrin que le rire; car avec un visage triste le coeur peut être content. Le cœur des sages est dans la maison de deuil, et le cœur des insensés dans la maison de joie. Mieux vaut entendre la réprimande du sage que d'entendre le chant des insensés. Car comme le bruit des épines sous la chaudière, ainsi est le rire des insensés. C'est encore là une vanité." (Ecclésiaste 7: 2-6)


"Les yeux de l'un et de l'autre s'ouvrirent, ils connurent qu'ils étaient nus…" (Genèse 3: 7a)